Hyvä tapahtumaohjelma ei synny kasaamalla peräkkäin kiinnostavia puheenvuoroja. Eikä dramaturgi rakenna esitystä liimaamalla kohtauksia toistensa jatkoksi. Molemmat rakentavat kokemusta: kokonaisuutta, joka virittää tunnelman, etenee ja jää mieleen.
Dramaturgin tehtävä on huolehtia, että kokonaisuudessa on rytmiä, jännitettä ja merkityksellisyyttä. Että yleisö pysyy mukana, kiinnostus ei katoa ja jokin kolahtaa kohdalle. Tuottaja tekee samaa: hän ei liimaa aikatauluun irrallisia puheenvuoroja, vaan kuratoi ohjelmakokonaisuuden, jossa jokainen osa tukee toistaan. Milloin tarvitaan nostetta, milloin hengähdys. Missä kohtaa yleisöä kannattaa herätellä ja milloin antaa ajatusten viipyä.
Kyse ei ole vain järjestyksestä. Kyse on dynamiikasta. Mitä tapahtuu siirtymissä? Mikä on aamun avaava vire? Missä kohtaa yleisö kaipaa hengähdystä, missä taas ravistelua? Hyvä dramaturgia ei tarkoita draamaa vaan viritettyä rytmiä, jolla on suunta.
Hyvin kuratoitu ohjelma ei tunnu agendalta, vaan kokemukselta. Silloin yleisö ei pelkästään kuuntele, se elää mukana.
Hyvä ohjelma ei vain sisällä hyviä puheenvuoroja. Se kertoo, että joku on ajatellut, miksi juuri nämä aiheet, tässä järjestyksessä ja juuri tälle yleisölle. Sinulle.
Dramaturgi ei nouse lavalle. Eikä usein tuottajakaan. Mutta heidän työnsä tuntuu ja vaikuttaa. Siksi hyvä tapahtumatuottaja ei ole vain projektipäällikkö vaan hän rakentaa kokonaisuutta. Hän on vastuussa siitä, että tapahtumasta jää muutakin kuin muistiinpanot.
Kokemus, joka jää mieleen.
Lukusuositus: Yhteisön rakentaminen tapahtumilla & Kuraattori on vastalääke sisältöähkyyn